Δίκτυο Ποδηλατοδρόμων σε 10 μέρες

Eγχειρίδιο για δημιουργία δικτύου ποδηλατοδρόμων σε 10 ημέρες εξέδωσε το Βερολίνο με στόχο να παροτρύνει κι άλλες πόλεις στον ίδιο δρόμο

 

Από τον Κωνσταντίνο Καραντζούλη, Τοπογράφο Μηχανικό Ε.Μ.Π.

Φωτογραφίες: MBike

“Πού παρατηρείται ο μεγαλύτερος συγχρωτισμός αυτή τη στιγμή στην πατρίδα μας; Στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.”

Με αυτά τα λόγια, ο εκπρόσωπος του υπουργείου Υγείας, καθηγητής-λοιμωξιολόγος, Σωτήρης Τσιόδρας, έκανε μια εισαγωγή για να αιτιολογήσει την υποχρεωτική χρήση μάσκας στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς από τις 4 Μαΐου 2020.

Ο συγχρωτισμός στα ΜΜΜ αποτελεί, πράγματι, σύνηθες φαινόμενο στις αστικές περιοχές. Σήμερα, οι συνθήκες της πανδημίας έχουν οδηγήσει μικρές και μεγάλες πόλεις στο να δώσουν χώρο σε άλλες μορφές αστικής κινητικότητας με πρωταγωνιστή το ποδήλατο.

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας εξέδωσε οδηγίες για την κινητικότητα, προτρέποντας τους πολίτες να επιλέξουν το ποδήλατο και το περπάτημα ως μέσα μετακίνησης, όταν και όπου αυτό είναι δυνατό.
Παράλληλα, είναι έκδηλη σε όλο τον κόσμο η αύξηση της χρήσης του ποδηλάτου είτε για λόγους μετακίνησης είτε για λόγους άθλησης και αναψυχής.

Ανταποκρινόμενες σε αυτά τα μεταβαλλόμενα πρότυπα κινητικότητας, πολλές Ευρωπαϊκές πόλεις, αλλά και μεγάλες πόλεις των ΗΠΑ και της Λατινικής Αμερικής, αποφάσισαν να δημιουργήσουν προσωρινές υποδομές για το ποδήλατο.

Το Βερολίνο ήταν μια από τις πρώτες πόλεις που εφάρμοσαν προσωρινή υποδομή.

Η ολλανδική εταιρεία Mobycon, σύμβουλος σε θέματα βιώσιμης κινητικότητας και βασικός υποστηρικτής της προσπάθειας της συνοικίας Friedrichshain-Kreuzberg του Βερολίνου, εξέδωσε έναν οδηγό για την “Δημιουργία ασφαλούς χώρου για ποδηλασία σε 10 ημέρες” με σκοπό να παροτρύνει και άλλες πόλεις και περιοχές να ακολουθήσουν τον ίδιο (ποδηλατό)δρομο.
Το εγχειρίδιο περιλαμβάνει 11 βήματα σε 10 μέρες. Έναυσμα αποτελούν τέσσερις βασικές αρχές σχεδιασμού: αποτελεσματικός διαχωρισμός λωρίδων, υποδομές που ελαχιστοποιούν τον κίνδυνο για την ασφάλεια των χρηστών, πρόβλεψη για την ομαλή προσαρμογή όλων των κινούμενων επί του δρόμου και προσέγγιση των υποδομών ως δίκτυο και όχι αποσπασματικά.

 

 

Τα 11 βήματα σε 10 μέρες είναι συνοπτικά τα παρακάτω:

1. Καταγραφή των δρόμων και των διασταυρώσεων που θα εφαρμοστούν οι προσωρινές υποδομές

2. Σχέδιο Δράσης που να περιλαμβάνει τις απαιτήσεις για υλικά, χάρτη του δικτύου, σχέδιο της διατομής, βήματα προετοιμασίας για την εφαρμογή, προγραμματισμός ημερομηνίας εφαρμογής και μέτρα διαχείρισης της κυκλοφορίας

3. Ενεργοποίηση άμεσης εφαρμογής με κατάρτιση επιτροπής μεταφορών που θα συνομιλεί με τις συναρμόδιες αρχές και χρονικό όριο 48 ωρών για τη λήψη αποφάσεων

4. Ορισμός και επίσημη καταγραφή των σχεδιαστικών μέτρων

5. Ανάπτυξη και κοινοποίηση επικοινωνιακού σχεδίου

6. Εφαρμογή προσωρινών υποδομών από εξουσιοδοτημένο προσωπικό

7. Υποβολή τελικού σχεδίου στις συναρμόδιες αρχές με οπτική τεκμηρίωση

8. Οριστικοποίηση του σχεδίου με προσδιορισμό της διάρκειας των μέτρων

9. Αξιολόγηση των μέτρων, εντός 72 ωρών, παρατηρώντας την πιθανότητα μόλυνσης από τον ιό, την οδική ασφάλεια και την κυκλοφοριακή συμφόρηση

10. Προσαρμογές και τροποποιήσεις

11. Αποδοχή του μέτρου με οπτική τεκμηρίωση της συνολικής υποδομής

Αν και το ποδήλατο δεν αποτελεί δημοφιλή επιλογή για μετακίνηση στις ελληνικές πόλεις, εντούτοις η νέα μεταβαλλόμενη πραγματικότητα επιτάσσει την υιοθέτηση νέου τρόπου ζωής και μετακίνησης. Είναι σε θέση η Ελλάδα να δημιουργήσει βασικές υποδομές και κίνητρα για την χρήση του ποδηλάτου;

 

Spread the love