Skip to content
Home » AΣΤΙΚΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΚΑΤΟΙΚΟΥΣ – ΤΟ ΠΕΙΡΑΜΑ ΤΟΥ ΑΜΣΤΕΡΝΤΑΜ

AΣΤΙΚΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΚΑΤΟΙΚΟΥΣ – ΤΟ ΠΕΙΡΑΜΑ ΤΟΥ ΑΜΣΤΕΡΝΤΑΜ

  • CFC 

sad

Το Άμστερνταμ είναι ίσως η πόλη με τα περισσότερα κολωνάκια στον κόσμο.

Το 1970 τα μικροσκοπικά δρομάκια της πόλης ήταν γεμάτα με παράνομα στάθμευμένα οχήματα και δεν υπήρχε καθόλου χώρος για τους κατοίκους να χρησιμοποιήσουν τα πεζοδρόμια. Η πόλη τότε εισήγαγε μια ριζοσπαστική λύση δημιουργώντας ένα κολωνάκι με τρία κόκκινα ανάγλυφα Χ, με σκοπό να αποτρέψει τους οδηγούς να σταθμεύουν όπου δεν επιτρεπόταν.

Αργότερα αυτό το μικρό κολωνάκι ονομαζόταν Amsterdammertje και έγινε ένα από τα πιο γνωστά σύμβολα της πόλης.

vad

Τα κολωνάκια είναι αντικείμενα που ανήκουν στις υποδομές μιας πόλης και έχουν σχεδιαστεί από πολιτικούς μηχανικούς και urban designers με την νοοτροπία της πρόληψης κάποιας δεδομένης κατάστασης. Παρά το γεγονός ότι πληρούν τις αρχικές τους προϋποθέσεις, λόγω της ισχυρής τους παρουσίας στο αστικό τοπίο γίνονται συχνά αντικείμενα που ανήκουν περισσότερο στη σφαίρα των ανθρώπων παρά τη σφαίρα της κυκλοφορίας των οχημάτων.

Οι άνθρωποι πάντα ακουμπούν, γέρνουν ήκάθονται σε αυτά. Τι θα είχε άραγε συμβεί αν αυτά τα αντικείμενα είχαν αρχικά σχεδιαστεί με την ανθρώπινη χρήση στο μυαλό;

Προς απάντηση αυτού του ερωτήματος, Ο David Andreas Artuffo εγκαταστέστησε σέλες ποδηλάτου στην κορυφή των Amsterdammertje. Η κίνηση αυτή ονομάστηκε “Sitting Prototypes” και αποδείχθηκε πολύ επιτυχής.

Παρατηρώντας τους ανθρώπους σε μεγαλύτερες χρονικές περιόδους, φάνηκε ότι οι σέλες ήταν πιο πιθανό να χρησιμοποιηθούν εάν κάποιος άλλος ήδη καθόταν σεμία από αυτές. Το γεγονός αυτό υπογραμμίζει πως οι πράξεις των ανθρώπων είναι πιθανότερο να προσελκύονται από αυτές των συνανθρώπων τους. Για να μετατραπούν οι δρόμοι της πόλης σε σημεία ζωτικής σημασίας και κοινωνικοποίησης θα πρέπει να παρέχεται αρκετός δημόσιος χώρος για να καταστεί δυνατό το φαινόμενο αυτό.

vadvad

Έτσι και έγινε. Με την πάροδο του χρόνου τα καθίσματα αυτά αποδείχθηκαν πολύ χρήσιμα, υπογράμμισαν νέες ενδιαφέρουσες πτυχές για τη χρήση στοιχείων του δρόμου από τους κατοίκους της πόλης και ανοίξαν νέους ορίζοντες για την αστική ανάπτυξη και τη χρήση νέων στοιχείων στους δρόμους των πόλεων.

Πηγή: David Andreas Artuffo – https://goo.gl/xR45Rz