Skip to content
Home » ΠΟΔΗΛΑΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΑΙ ΚΙΝΗΤΡΑ ΧΡΗΣΗΣ ΤΟΥ ΠΟΔΗΛΑΤΟΥ ΣΕ ΕΥΡΩΠΑΪΚΕΣ ΧΩΡΕΣ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΟΥΠΟΛΕΙΣ

ΠΟΔΗΛΑΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΑΙ ΚΙΝΗΤΡΑ ΧΡΗΣΗΣ ΤΟΥ ΠΟΔΗΛΑΤΟΥ ΣΕ ΕΥΡΩΠΑΪΚΕΣ ΧΩΡΕΣ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΟΥΠΟΛΕΙΣ

  • CFC 

copenhagen-cycle

Κοπεγχάγη

Για πρώτη φορά τα ποδήλατα υπερέχουν αριθμητικά των αυτοκινήτων.

Οι ηλεκτρονικοί αισθητήρες που είναι εγκατεστημένοι σε όλη την πόλη κατέγραψαν αύξηση της τάξεως των 35.000 ποδηλάτων σε σχέση με το 2015. Αυτή τη στιγμή το σύνολο των ποδηλάτων ανέρχεται σε 265.700 έναντι 252.600 Ι.Χ. οχημάτων. Αυτό φαίνεται και από τον αριθμό των καθημερινών μετακινήσεων στην πόλη, ο οποίος έχει αυξηθεί κατά 68% τα τελευταία 20 χρόνια.

Η συγκεκριμένη αύξηση αποτελεί τεράστιο άλμα εξέλιξης, όταν στη δεκαετία του 70’ υπήρχαν στους δρόμους 340.000 αυτοκίνητα και 100.000 ποδήλατα. Σύμφωνα με τις αρχές της πόλης το 41% των καθημερινών μετακινήσεων γίνονται με το ποδήλατο, διανύοντας καθημερινά 1.36 εκ. χιλιόμετρα.

Από το 2005 μέχρι και σήμερα έχουν επενδυθεί 115 εκ. αγγλικές λίρες για τη δημιουργία ποδηλατικών υποδομών όπως ξεχωριστές λωρίδες κυκλοφορίας ποδηλάτων και Ι.Χ.

Όπως υποστηρίζει ο Δήμαρχος της πόλης και υπεύθυνος Τεχνολογίας και Περιβάλλοντος κύριος Μάρτιν Κάμπελ, οι επενδύσεις που έγιναν την τελευταία δεκαετία έχουν πιάσει τόπο και δεδομένου του αστικού διαθέσιμου χώρου της πόλης έχουν γίνει δύσκολες επιλογές οι οποίες συμβάλλουν στη βιώσιμη ανάπτυξη. Ο κύριος Κάμπελ είναι ένας από τους πολλούς συναδέλφους του, ο οποίος υποστηρίζει την κατάληψη χώρου από τις λωρίδες κυκλοφορίας Ι.Χ. με σκοπό να μεγαλώσει το εύρος των ποδηλατόδρομων στην πόλη.

Λονδίνο

Το ίδιο παρατηρείται και στο Λονδίνο όπου τη δεκαετία 2004-2014 ο αριθμός κυκλοφορίας ποδηλάτων στο κέντρο της πόλης τις ώρες αιχμές διπλασιάστηκε έναντι των αυτοκινήτων για την ίδια χρονική περίοδο και διαδρομές.

Αν συνεχιστεί αυτή η τάση, το 2019 θα υπάρχουν περισσότερα ποδήλατα στο κέντρο του Λονδίνου σε ώρες αιχμής από ότι αυτοκίνητα.

Το φαινόμενο αυτό προκλήθηκε από την παρέμβαση του πρώην Δημάρχου του Λονδίνου κύριου Μπόρις Τζόνσον ο οποίος ενέκρινε τη δημιουργία ποδηλατόδρομων κατά μήκος της πόλης και την ανάπτυξη των γνωστών σε όλους μας σταθμών ενοικίασης ποδηλάτων.

Πλέον η ανάγκη προστασίας και ασφάλειας των χρηστών ποδηλάτου στους δρόμους της πόλης έχει γίνει περισσότερο από επιτακτική, κάτι το οποίο καλείται να φέρει εις πέρας ο διάδοχος του και τωρινός Δήμαρχος κύριος Σαντίκ Χαν. Τον Νοέμβριο του 2016 έλαβε χώρα διαμαρτυρία για το όγδοο θάνατο ποδηλάτη μέσα στο 2016.

banner_home_finland

Φινλανδία

Αντίστοιχο όραμα έχουν και στις βόρειες Ευρωπαϊκές χώρες μετά την τεράστια επιτυχία της Φινλανδικής ποδηλατικής νομικής υπεράσπισης. Η τελευταία υποστηριζόμενη από το Leadership Programe: Finland’s new Energy and Climate Strategy βοήθησε στη θέσπιση ως εθνικού στόχου την αύξηση των καθημερινών μετακινήσεων με ποδήλατο κατά 30% έως το 2030.

Cycle-to-work-compressor-640x388

Βέλγιο

Συγκεφαλαιώνοντας, τα κίνητρα και τα οφέλη για τη χρήση του ποδηλάτου δε σταματούν εδώ.

Περισσότεροι από 400.000 Βέλγοι λαμβάνουν χρηματική αποζημίωση για τη μετακίνησή τους με ποδήλατο από και προς την εργασία τους. Από το 2015 έχουν καταβληθεί περισσότερα από 93 εκ. ευρώ σε σχέση με το 2011 όπου ο αριθμός των δικαιούχων ήταν κατά 30% μικρότερος.

Το κίνητρο αφορά χιλιομετρική αποζημίωση η οποία καλύπτεται χρηματικά από τους εργοδότες και αφαιρείται από τον ετήσιο φόρο εισοδήματος των εταιρειών. Από την άλλη μεριά οι υπάλληλοι έχουν φορολογικές ελαφρύνσεις από την αγορά και συντήρηση του ποδηλάτου τους.

Τα οφέλη δε σταματούν εδώ. Η χρήση του ποδηλάτου από και προς την εργασία των πολιτών βοηθά στην αποσυμφόρηση των αστικών κέντρων (η πόλη των Βρυξελλών θεωρείται από τις πόλεις με την μεγαλύτερη κυκλοφοριακή συμφόρηση στην Ευρώπη) και έχει συνεισφέρει στη δημιουργία εκστρατείας Bike To Work από τη Βέλγικη ποδηλατική ομοσπονδία.

Πλέον οι ετήσιες αποστάσεις και χρηματικές αποζημιώσεις αυξάνονται από 944χλμ (το 2011) σε 1045χλμ και από 198€ σε 230€ αντίστοιχα. Το τελευταίο ποσό θα μπορούσε να είναι μεγαλύτερο, δεδομένου της μορφολογίας του εδάφους, αν σκεφτεί κανείς πως ένας πολίτης που ζει 15χλμ από τον τόπο εργασίας του, δουλεύοντας 210 ημέρες ετησίως και λαμβάνοντας χιλιομετρική αποζημίωση €0,22/χλμ, μπορεί να λάβει επιστροφή 1.386€.

Αν τα παραπάνω φαντάζουν μακρινά για μια χώρα σαν την Ελλάδα, δυστυχώς για μας συμβαίνουν ήδη σε άλλες χώρες της Ευρώπης.

Πηγές:

https://goo.gl/PPWIJI

https://goo.gl/L3Jh49

https://goo.gl/dgivC5