Μια πρόσφατη έρευνα που είχαμε διεξάγει το 2022 μάς δείχνει ότι μόνο το ένα τέταρτο των 1000 και πλέον συμμετεχόντων ήταν γυναίκες.
Στη Βόρεια Ευρώπη και στην Ιαπωνία τα στατιστικά αυτά είναι μάλλον ξένα, αφού οι γυναίκες αποτελούν το 50% τουλάχιστον των ποδηλατών. Χαμηλά ποσοστά συμμετοχής των γυναικών συναντάμε σε χώρες της Λατινικής Αμερικής, της Βορείου Αμερικής και στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Μια πρόσφατη έρευνα για τη Μεγάλη Βρετανία μάς βάζει σε σκέψεις: ο λόγος για τον οποίο οι γυναίκες δεν κάνουν ποδήλατο είναι επειδή δέχονται πλήθος από σεξιστικά, υποτιμητικά σχόλια και βία από άλλους οδηγούς και πεζούς. Μια έρευνα σε 1000 γυναίκες ποδηλάτισσες στην πόλη του Λονδίνου καταδεικνύει άσκηση σωματικής βίας εναντίον των γυναικών, επιθετικά και ρατσιστικά σχόλια από αγνώστους στο δρόμο.
Φαίνεται ότι 9 στις 10 γυναίκες έχουν υποστεί τέτοιου είδους βία καθώς οδηγούν στο Λονδίνο, πηγαίνοντας στη δουλειά, γυρνώντας στο σπίτι, σε αμέριμνες βόλτες ή παρουσία των παιδιών τους.
Δεν είναι η πρώτη φορά που ακούμε για τέτοιες συμπεριφορές στην άσφαλτο και δυστυχώς ο σεξισμός στους δρόμους είναι κατάσταση μάλλον οικεία. Στην Ελλάδα, τόσο για τα ποδήλατα, όσο και για άλλα μέσα μετακίνησης, οι γυναίκες μπαίνουν στο στόχαστρο ως ανίκανες οδηγοί, επικίνδυνες για την ασφάλεια των γύρω τους και ότι καλό θα ήταν ένας άντρας να βρίσκεται κοντά για να τις βοηθήσει και να τις συμμορφώσει. Παρ΄ότι οι στατιστικές δείχνουν το ακριβώς αντίθετο, ο σεξισμός στους δρόμους είναι σχεδόν δεδομένος στο ελληνικό οδηγικό σύμπαν. Και, ας το παραδεχτούμε, πολλές φορές είναι και εσωτερικευμένος, απευθυνόμενος από γυναίκες προς γυναίκες.
Στο Πόλεις για Ποδήλατο έχουμε αναφερθεί ξανά στα προβλήματα που προκαλούνται όταν το εγώ μάς κυριαρχεί κατά τη διάρκεια της οδήγησης. Οι υψηλές ταχύτητες, οι βίαιοι ελιγμοί, τα κορναρίσματα, ο εκνευρισμός είναι προϊόντα της αντίληψης ότι ο δρόμος μάς ανήκει και ότι όποιος δε συμμορφώνεται με τους τρόπους μας είναι λάθος.
Μια κακώς εννοούμενη αρρενωπή αύρα κυριαρχεί στους ελληνικούς δρόμους, αποκλείοντας ή βασανίζοντας ψυχικά πλήθος πολιτών, που δεν ταυτίζονται με αυτή τη συμπεριφορά.
Κάνοντας ένα βήμα πίσω, βλέπουμε ότι τους δρόμους τούς μοιραζόμαστε καθημερινά με συμπολίτες που θέλουν να φτάσουν με ασφάλεια και ηρεμία στον προορισμό τους.
Ο σεβασμός, η κατανόηση και η αντίληψη ότι πράγματι μοιραζόμαστε τον δρόμο, όσο ουτοπικά κι αν ακούγονται, χρειάζεται να γίνουν κομμάτι της οδηγικής μας συμπεριφοράς. Για μια καλύτερη, πιο ασφαλή και λιγότερο δυσβάστακτη καθημερινότητα.
Δες εδώ τη βρετανική πρωτοβουλία ενάντια στο σεξισμό προς τις γυναίκες ποδηλάτισσες.
© Copyright Cities for Cycling 2023, All Rights Reserved