Μια νέα μελέτη από το Loughborough Design School αποκαλύπτει ότι μια καμπίνα φορτηγού 80 εκατοστά μεγαλύτερη από την ήδη υπάρχουσα, με στρογγυλεμένη μύτη, μικρότερο ταμπλό, επεκταμένα τζάμια και ελαφρώς χαμηλότερη θέση οδήγησης θα μπορούσε να μειώσει δραστικά τα θανατηφόρα τυφλά σημεία ενός φορτηγού.
Το καινοτόμο αυτό όχημα θα μπορούσε να αυξήσει το οπτικό πεδίο του οδηγού κατά 50% σε σύγκριση με το οπτικό του πεδίο σήμερα και θα μπορούσε να σώσει εκατοντάδες ζωές ποδηλατών και πεζών.
Σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας των Μεταφορών, τα φορτηγά συμμετέχουν σε περίπου 4.200 θανατηφόρα ατυχήματα κάθε χρόνο στην Ευρώπη, από τα οποία σχεδόν 1.000 αφορούν ποδηλάτες και πεζούς. Σε χώρες με υψηλά ποσοστά ποδηλασίας, τα φορτηγά είναι συχνά η μεγαλύτερη απειλή για τους ποδηλάτες π.χ. στο Βέλγιο, το 43% των θανάτων ποδηλατών σχετίζονται με μεγάλα οχήματα, στην Ολλανδία το ποσοστό αυτό είναι 38% και στο Ηνωμένο Βασίλειο 33%.
Σε μερικές πόλεις, όπως το Λονδίνο, τα φορτηγά ευθύνονται για περίπου το 55% των θανάτων ποδηλατών.
Οι ξεπερασμένοι σχεδιασμοί φορτηγών είναι ένας από τους βασικούς λόγους για τους οποίους τα φορτηγά κατέχουν αυτό το θανάσιμο ρεκόρ. Ο σημερινός σχεδιασμός της καμπίνας των φορτηγών τοποθετεί τη θέση του οδηγού στην κορυφή του κινητήρα σε μια πολύ υψηλή θέση, με αποτέλεσμα πολλά από αυτά που συμβαίνουν έξω από την καμπίνα να μην είναι στο οπτικό του πεδίο – τα λεγόμενα θανατηφόρα τυφλά σημεία.
Υπάρχουν δύο σημαντικά ζητήματα που καθυστερούν τη δημιουργία ασφαλέστερων, πιο αποδοτικών φορτηγών.
Πρώτον, σε αντίθεση με τα αυτοκίνητα, η Ευρώπη δεν έχει εφαρμόσει κανόνες που να διέπουν το οπτικό πεδίο ενός οδηγού φορτηγού (direct vision). Αντιθέτως, οι ευρωπαϊκοί κανόνες επικεντρώνονται στην έμμεση όραση (π.χ. μέσω κατόπτρων) παρόλο που το πλήθος των κατόπτρων και οι συχνά διαστρεβλωμένες εικόνες τους δεν μπορεί να θεωρηθούν υποκατάστατο για την, πολύ πιο αξιοπρεπή, άμεση όραση (direct vision).
Δεύτερον, η ισχύουσα νομοθεσία της ΕΕ σχετικά με το βάρος και τις διαστάσεις των φορτηγών έχει δημιουργήσει ένα κουτί με μια υψηλή θέση οδήγησης που δεν είναι ευνοϊκό για την αλληλεπίδραση με μικρότερα οχήματα και με χρήστες του οδικού δικτύου.
Η ECF έχει ζητήσει ενίσχυση των διατάξεων ασφαλείας.
Ο Leon Daniels, διευθύνων σύμβουλος της Surface Transport Transport for London (TfL), δήλωσε: «Δεσμευόμαστε για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας για όλους. Μέσα από τη χρηματοδότηση των καινοτόμων μελετών έχει αποδειχθεί στην Ευρώπη πώς η βιομηχανία μεταφορικών μέσων μπορεί να συνεχίσει να βελτιώνει τα πρότυπα ασφαλείας.»