Μια σημαντική επένδυση για τη δημιουργία ξεχωριστών ποδηλατοδρόμων μπορεί μακροπρόθεσμα να εξασφαλίσει μεγαλύτερο κέρδος σε μια πόλη, σε σχέση με μια πρόχειρη επένδυση, η οποία όχι μόνο θα επιφέρει ακριβώς τα αντίθετα αποτελέσματα, αλλά θα αποθαρρύνει και θα μειώσει το ενδιαφέρον για το ποδήλατο.
Σύμφωνα με μια μελέτη στη Νέα Ζηλανδία, για κάθε ευρώ που ξοδεύει μια πόλη για τη δημιουργία ξεχωριστών ποδηλατικών δρόμων, εξασφαλίζει μακροπρόθεσμα 24€. Οι παράγοντες που επηρεάζουν το πόσο αυτό είναι η μείωση των ιατρικών εξόδων, της μόλυνσης, του καυσαερίου κ.λπ.
Στις πόλεις με αυξανόμενη χρήση του αυτοκινήτου είναι πολύ εύκολο να δικαιολογηθεί μια νέα επένδυση σχετικά με τη δημιουργία αυτοκινητόδρομων, παρά το αρνητικό αντίκτυπο που έχει μια επένδυση αυτού του είδους στην υγεία και το περιβάλλον.
Οι ερευνητές μελετήσανε τις συνθήκες στο Auckland της Νέας Ζηλανδίας, το οποίο δεν είναι ιδιαίτερα φιλικό προς το ποδήλατο, και χρησιμοποιώντας προσομοιωτές και ειδικά μοντέλα δημιουργήσανε 3 διαφορετικά σενάρια φιλικών προς το ποδήλατο επενδύσεων, δηλαδή επενδύσεις για την κατασκευή κανονικών ποδηλατοδρόμων, ποδηλατοδρόμων που χρησιμοποιούνται παράλληλα με τα λεωφορεία και εντελώς ανεξάρτητων ποδηλατοδρόμων.
Τα αποτελέσματα ήταν εντυπωσιακά: Εάν οι ποδηλατοδρόμοι είναι εντελώς ανεξάρτητοι από τους αυτοκινητόδρομους, και παράλληλα μειωθεί λίγο το όριο ταχύτητας των αυτοκινήτων, η ποδηλασία θα αυξηθεί μέχρι και 40% έως το 2040. Αντιθέτως εάν δημιουργηθούν ποδηλατοδρόμοι χωρίς ουσιαστικό σχεδιασμό, μέσα στα όρια των αυτοκινητοδρόμων, αυξάνεται μόνο 5%.
Στις πόλεις στις οποίες κυριαρχεί το αυτοκίνητο και οι ποδηλατοδρόμοι είναι μικτοί με τα αυτοκίνητα, μια μικρή αύξηση στα ποδήλατα τείνει να οδηγεί σε περισσότερους ποδηλατικούς τραυματισμούς και θανάτους, γεγονός που δημιουργεί άμεσα την αίσθηση του φόβου σε δυνητικούς νέους ποδηλάτες και μειώνει το ποδηλατικό ενδιαφέρον. Οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι ο τρόπος για να αντιμετωπιστεί αυτή η κατάσταση είναι να δημιουργηθεί μεγαλύτερη δέσμευση των φορέων για δημιουργία ποδηλατοδρόμων, όπως και ένα λειτουργικό πλάνο για την κατασκευή τους.
Συγκεκριμένα, το πιο ασφαλές ποδηλατικό ξεκίνημα για πόλεις εξαρτημένες από το αυτοκίνητο είναι να δημιουργηθεί εξ αρχής ασφαλές ανεξάρτητο δίκτυο ποδηλατοδρόμων, παρά μεμονωμένες δοκιμαστικές ποδηλατικές διαδρομές σε πολυσύχναστους δρόμους.
Η έρευνα αυτή έχει ήδη επηρεάσει πολιτικούς και δημόσιους φορείς στο Auckland και οι ερευνητές πιστεύουν ότι στο άμεσο μέλλον θα επιφέρει ακόμα μεγαλύτερο αντίκτυπο στους φορείς λήψης αποφάσεων της πόλης.