Skip to content
Home » Ποδήλατο στις μέρες της πανδημίας

Ποδήλατο στις μέρες της πανδημίας

  • CFC 

Μια μεγάλη ευκαιρία για την Ελλάδα και την Ευρώπη

 

Μπορεί ο Covid 19 να αλλάξει τον τρόπο που αντιμετωπίζουμε το ποδήλατο στις σύγχρονες πόλεις;

Συνηθίζουμε να λέμε πως το ποδήλατο αποτελεί την πιο απλή λύση στα πιο περίπλοκα προβλήματα της ανθρωπότητας και φέτος, με την πανδημία, το διαπιστώσαμε για μια ακόμη φορά!


Κείμενο: Σπύρος Παπαγεωργίου


Σε πείσμα ακόμα και της ίδιας της ποδηλατικής βιομηχανίας, που πίστεψε πως η πανδημία θα μείωνε τις πωλήσεις και εξαιτίας αυτής της πρόβλεψης μείωσαν την παραγωγή τους, η αντίδραση των πολιτών, σε σχέση με το ποδήλατο, στη διάρκεια της έξαρσης του Covid 19 ξεπέρασε κάθε πρόβλεψη!

Οι πολίτες σε όλο τον κόσμο, μέσα στην πανδημία, στράφηκαν στο ποδήλατο για να δώσουν λύσεις σε μια σειρά από σημαντικά προβλήματα:

  • Πώς να μετακινηθείς με ασφάλεια, αποφεύγοντας τα μέσα μαζικής μεταφοράς; Με ποδήλατο!
  • Πώς να ασκηθείς με ήπιο τρόπο μαζί με την οικογένειά ή τους φίλους; Με ποδήλατο!
  • Πώς να βελτιώσεις την υγεία σου και να μείνεις υγιής; Με ποδήλατο!
  • Πώς να βελτιώσεις την ψυχική σου διάθεση σε αυτές τις δύσκολες συνθήκες; Μα, φυσικά με ποδήλατο!

Το ποδήλατο ήρθε λοιπόν ως φυσική λύση σε όλα τα παραπάνω προβλήματα και δεν είναι τυχαίο πως αυτό έγινε ταυτόχρονα σε όλες τις χώρες, από τις ΗΠΑ ως την Ιταλία και από τη Γαλλία ως τη Ρουμανία και φυσικά στην Ελλάδα.

Φωτογραφία: Γιάννης Καλύβας

Το ποδήλατο ως λύση στις κοντινές μετακινήσεις

Το έχουμε πει αμέτρητες φορές: το ποδήλατο αποτελεί έναν εξαιρετικά βολικό, πρακτικό και οικονομικό τρόπο μετακίνησης για κοντινές αποστάσεις που δεν επιβαρύνει την πόλη, δεν επιβαρύνει το περιβάλλον, ούτε την τσέπη μας. Επίσης μας προσφέρει χαρά και μειώνει το χρόνο που σπαταλάμε κολλημένοι στην κίνηση.
Είναι μια επιλογή για όλους; Ναι.
Πρέπει να το κάνουν όλοι; Προφανώς όχι, γιατί δεν είναι όλα για όλους.
Και γιατί δεν το κάνουν περισσότεροι; Επειδή δεν υπάρχουν υποδομές και δεν υπάρχουν υποδομές επειδή οι πολιτικοί δεν πιστεύουν πως υπάρχει “κοινό” για τις υποδομές αυτές. Και θεωρούν πως δεν υπάρχει κοινό κυρίως επειδή οι περισσότεροι πολιτικοί και το στενό τους περιβάλλον πιθανότατα δεν θα επέλεγαν ποτέ το ποδήλατο για να μετακινηθούν, επειδή δεν ταιριάζει στο lifestyle τους! Άρα, θεωρούν πως δεν το επιλέγει κανείς!

Κι όμως, η εντυπωσιακή αύξηση στις πωλήσεις στη διάρκεια της πανδημίας, το γεγονός πως πραγματικά τα ποδήλατα έφτασαν να εξαντληθούν στα ποδηλατικά καταστήματα στην Ελλάδα, αποδεικνύει πως κοινό υπάρχει, Ποδήλατα υπάρχουν. Διάθεση υπάρχει. Χώρος δεν υπάρχει!

 

Και χώρος δεν υπάρχει όχι για αντικειμενικούς λόγους αλλά επειδή υπάρχει κακή κατανομή του, προς όφελος του αυτοκινήτου και τεράστια αδιαφορία για να διορθωθεί αυτή η κοινωνική, οικονομική και περιβαλλοντική αδικία.

Και γι’ αυτό σχεδόν σε όλες τις Ευρωπαϊκές πρωτεύουσες – πλην της Αθήνας, να το σημειώσουμε – δημιουργήθηκαν απλές και ουσιαστικές υποδομές, κυρίως με τη μορφή προσωρινών επεμβάσεων για την διευκόλυνση της χρήσης του ποδηλάτου.

 

Και σκεφτείτε το απλό: σε μια πόλη όπου τα μέσα μεταφοράς ας πούμε πως… δεν είναι το ατού της, που ο καιρός είναι σύμμαχος όλο τον χρόνο και που η πλειοψηφία των κατοίκων της δεν έχει την άνεση να σπαταλάει κάθε εβδομάδα 50 ευρώ σε βενζίνη, δεν έχει γίνει καμιά κίνηση για να διευκολυνθούν όλοι εκείνοι – και είναι δεκάδες χιλιάδες – που αγόρασαν ποδήλατο τους τελευταίους μήνες!

Να διευκολυνθούν οι ενήλικες να πάνε στη δουλειά τους. Να διευκολυνθούν οι νέοι να ασκηθούν ευχάριστα, βγαίνοντας λίγο από το σπίτι. Να διευκολυνθούν τα παιδιά, οι πολίτες του αύριο, να μπουν στη λογική να βάλουν το ποδήλατο στη ζωή τους.
Να μπορέσει ο καθένας να αποφύγει τον κίνδυνο του συνωστισμού στα ΜΜΜ απολαμβάνοντας μια διαδρομή με το ποδήλατό του!

Με ένα ποδήλατο με ηλεκτρική υποβοήθηση, όλα – εκτός από το parking – γίνονται πιο απλά!
Φωτό: HEAD Bikes

Κινούμαι Ηλεκτρικά

Η κίνηση της κυβέρνησης μέσω του ΥΠΕΝ να δημιουργήσει το πρόγραμμα “Κινούμαι ηλεκτρικά” είναι μια κίνηση προς τη σωστή κατεύθυνση. Μια πρωτοβουλία που σχεδιάστηκε και ολοκληρώθηκε υποδειγματικά και μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα!
Με βάση αυτήν την πρωτοβουλία, ο καταναλωτής θα μπορεί να εισπράξει το 40% της αξίας ενός ποδηλάτου με ηλεκτρική υποβοήθηση που θα αγοράσει. Και το ηλεκτρικό ποδήλατο αποτελεί την απάντηση σε όλους τους προβληματισμούς του τύπου: “είναι μακριά” ή “έχει ανηφόρα” ή “δεν θέλω να ιδρώσω”.

Γιατί όντως, για τους περισσότερους, το μεγαλύτερο πρόβλημα για την επιλογή του ποδηλάτου ως μέσου μετακίνησης στις μεγαλύτερες Ελληνικές πόλεις, μπορεί να είναι η μορφολογία του εδάφους και η απόσταση. Αλλά με τα ποδήλατα με ηλεκτρική υποβοήθηση δεν υπάρχουν ανηφόρες. Και το να διατηρείς μια μέση ωριαία 20 χλμ./ώρα – δηλαδή να χρειάζεσαι ακριβώς μισή ώρα για να καλύψεις 10 χλμ. – είναι εύκολο.

Άρα κι αυτό λύθηκε.

Το μόνο που δεν λύθηκε είναι το θέμα των υποδομών. Κι εδώ τόσο ο δήμος Αθηναίων όσο και κανένας άλλος δήμος – γιατί είναι άδικο να κατηγορούμε μόνο τον δήμο Αθηναίων όταν όλοι οι δήμοι της Αττικής ολιγωρούν επιδεικτικά – αγνόησαν τα μηνύματα των καιρών.
Αδιαφόρησαν για την επιθυμία των πολιτών – γιατί οι πολίτες αγόρασαν τα ποδήλατα – αδιαφόρησαν για το momentum που θα μπορούσε να οδηγήσει σε μια ουσιαστική αλλαγή.

Κάποιες πόλεις μάλιστα εξέδωσαν σύντομα “How to” εγχειρίδια με πληροφορίες για τα μέτρα που πήραν. Αλλά η δική μας τοπική αυτοδιοίκηση αδιαφόρησε.

 

Ο μόνος τελικά που έκανε κάτι για το ποδήλατο – κι ας ήταν έμμεσο μέτρο – ήταν ο Περιφερειάρχης Αττικής, ο κ. Πατούλης, ο οποίος βρήκε την ευκαιρία εν μέσω lockdown να ασφαλτοστρώσει πολλούς κεντρικούς οδικούς άξονες, με αποτέλεσμα η κίνηση με ποδήλατο στην Αθήνα να γίνει πολύ πιο ασφαλής για όλους.
Όποιος χρησιμοποιεί ποδήλατο στην Αθήνα είμαι βέβαιος πως καταλαβαίνει απολύτως για τι μιλάω και έχει βιώσει τη διαφορά!

Φωτογραφία: Γιάννης Καλύβας

Υπάρχει χρόνος;

Φυσικά υπάρχει. Και θα υπάρχει όσο οι χιλιάδες των πολιτών που πρόσφατα αγόρασαν ποδήλατο είναι ακόμα “ζεστοί” και δεν έχουν απογοητευτεί.
Δεν έχουν απογοητευτεί που η πολιτεία τους αγνοεί. Δεν έχουν απογοητευτεί από την έλλειψη ισότητας στην επιλογή μέσων μετακίνησης.
Διότι στις ελληνικές πόλεις μόνο το αυτοκίνητο έχει προτεραιότητα. Δεν υπάρχει διευκόλυνση για τα ΜΜΜ, δεν υπάρχει πρόβλεψη για όσους θέλουν να κινηθούν με ποδήλατο και φυσικά ούτε για τους πεζούς!

Προτάσεις προς την τοπική αυτοδιοίκηση!

  • Συνειδητοποιήστε πως υπάρχει ενδιααφέρον από τους πολίτες. Ζητήστε να μάθετε τον αριθμό ποδηλάτων που πουλήθηκαν τους τελευταίους μήνες και θα το διαπιστώσετε.
  • Οι χρήστες ποδηλάτων θέλουν απλές, πρακτικές λύσεις και όχι φαραωνικά έργα.
  • Οι υποδομές ποδηλάτου θέλουν τεχνογνωσία στο ποδήλατο και όχι “μελέτες για τις μελέτες”, γιατί προφανώς οδηγούν στους άθλιους ποδηλατοδρόμους που βλέπουμε τόσο συχνά γύρω μας.
  • Σκεφτείτε τη δημοκρατική διάσταση του θέματος. Δεν γίνεται μία μερίδα πολιτών να μην μπορεί να χρησιμοποιήσει ένα μέσο μετακίνησης που αναγνωρίζει ο ΚΟΚ και ταυτόχρονα συμβάλλει στην Ελληνική οικονομία.
  • Σκεφτείτε το μέλλον των πόλεων και τον δημόσιο χώρο.
  • Οι ποδηλατικές υποδομές, αν είναι έξυπνα σχεδιασμένες, μπορεί να υλοποιηθούν γρήγορα! Άρα προλαβαίνετε να έχετε αποτελέσματα μέσα στη διάρκεια της θητείας!
Φωτογραφία: Γιάννης Καλύβας