Skip to content
Home » Ο δρόμος για το ποδήλατο περνά από το Παρίσι

Ο δρόμος για το ποδήλατο περνά από το Παρίσι

  • CFC 
Αvenue du Général Leclerc (Porte d’Orléans). Προσωρινή διαμόρφωση ποδηλατολωρίδας, κατά μήκος της γραμμής 4 του μετρό. Φωτογραφία: @C_Najdovski (Twitter)

Και είναι γρήγορος, στρωμένος με φροντίδα, για την ασφαλή επανέναρξη των δραστηριοτήτων στην πόλη.

Από την Εύη Κώτση, Πολιτικό Μηχανικό – Συγκοινωνιολόγο

Στη φάση που διανύουμε, αυτή της σταδιακής άρσης των περιοριστικών μέτρων, ένα δυναμικό σκηνικό φωτίζεται στους δρόμους του Παρισιού, με πρωταγωνιστή το ποδήλατο. Λαμβάνοντας, μάλιστα, υπ’ όψιν ότι ‘’το 60% των μετακινήσεων στη γαλλική πρωτεύουσα αφορά αποστάσεις μικρότερες των 5 χιλιομέτρων’’, η παρούσα συγκυρία αποτελεί αδιαμφισβήτητα ευκαιρία για το ποδήλατο να αναδείξει τα πολλαπλά του «ταλέντα» και να αγαπηθεί περισσότερο από το κοινό.

Ήδη από τις 11 Μαΐου – επίσημη ημερομηνία λήξης του lockdown στη Γαλλία – έχει ληφθεί μία σειρά από μέτρα που ενθαρρύνουν τους πολίτες να χρησιμοποιούν το ποδήλατο για τις καθημερινές τους απαραίτητες μετακινήσεις. Αυτά αφορούν τόσο στην απόδοση χώρου, όσο και στη δημιουργία κινήτρων.

 

Porte Maillot, προς Λα Ντεφάνς. Προσωρινή διαμόρφωση ποδηλατολωρίδας, κατά μήκος της γραμμής 1 του μετρό. Φωτογραφία: @C_Najdovski (Twitter)

 

Νέες ποδηλατολωρίδες συνολικού μήκους 50 χλμ.

Το προϋπάρχον ποδηλατικό δίκτυο – μήκους 1.040 χλμ. – ενισχύεται σταδιακά με 50 επιπλέον χιλιόμετρα, τα οποία ακολουθούν επί του οδοστρώματος τη χάραξη των πολυσύχναστων γραμμών 1, 4 και 13 του μετρό. Χαρακτηριστικά, η Rue de Rivoli, ένας από τους πιο γνωστούς εμπορικούς δρόμους του Παρισιού, έχει μετατραπεί σε οδό ελεύθερη από αυτοκίνητα. Διατίθεται μία μόνο λωρίδα κίνησης σε λεωφορεία, ταξί, οχήματα άμεσης ανάγκης και εξουσιοδοτημένα οχήματα.

Καθώς η εργασία αποτελεί τη μεγαλύτερη πηγή μετακινήσεων, προσωρινές ποδηλατικές υποδομές εξυπηρετούν την πρόσβαση και στο επιχειρηματικό κέντρο της Λα Ντεφάνς. Μάλιστα, η υπόγεια σήραγγα μήκους 380 μέτρων που συνδέει τις Λεωφόρους Champs-Élysées και Grande-Armée – διερχόμενη κάτω απ’ την πλατεία όπου δεσπόζει η Αψίδα του Θριάμβου – επαναλειτουργεί ως ποδηλατική δίοδος.

Οικονομική ενίσχυση έως 400€ προς τους εργαζομένους από τις επιχειρήσεις

Η γαλλική κυβέρνηση δημιουργεί φορολογικά κίνητρα για τις επιχειρήσεις που ενθαρρύνουν τους εργαζομένους τους να χρησιμοποιούν ήπια μέσα για τις μετακινήσεις τους προς και από την εργασία. Έτσι, ένας εργοδότης δύναται να καλύψει ετησίως έξοδα μετακίνησης έως και 400€ για κάθε εργαζόμενο.

 

Rue de la Cité. Φωτογραφία: Joséphine Brueder (Ville de Paris)

 

Επιδότηση έως 50€ κατ’ άτομο για επισκευές ποδηλάτων

Η ειδικά διαμορφωμένη ηλεκτρονική πλατφόρμα Coup de Pouce Vélo συνδέει εύκολα τους ενδιαφερόμενους πολίτες μ’ ένα οργανωμένο δίκτυο επαγγελματιών, που συμμετέχουν στο πρόγραμμα. Κάθε ενδιαφερόμενος μπορεί να επισκευάσει το ποδήλατό του δωρεάν (εφόσον το κόστος επισκευής δεν ξεπερνά τα 50€), επιλέγοντας απλώς ένα από τα συνεργαζόμενα καταστήματα του δικτύου. 

Η πλατφόρμα βγήκε στον “αέρα” στις 11 Μαΐου και μέσα στις πρώτες δέκα ημέρες λειτουργίας της επισκευάστηκαν 29.322 ποδήλατα.

Δωρεάν μαθήματα αστικής ποδηλασίας

Για όσους νιώθουν ότι έχουν χάσει την εξοικείωσή τους με το ποδήλατο ή ότι χρειάζονται πρακτικές, τεχνικές συμβουλές σχετικά με τη χρήση του, η παραπάνω πλατφόρμα παρέχει τη δυνατότητα εγγραφής σε σεμινάρια εκπαιδευτικού τύπου, ώστε τα άτομα αυτά να ξανανέβουν στο ποδήλατο με αυτοπεποίθηση.

“Η αναγκαιότητα μη επιστροφής στα επίπεδα ατμοσφαιρικής ρύπανσης πριν την εκδήλωση του κορονοϊού είναι αδιαπραγμάτευτη” για τη δήμαρχο του Παρισιού, Anne Hidalgo. Και το σχέδιο “Plan Vélo” – με σκοπό την επέκταση του ποδηλατικού δικτύου κατά 650 χλμ. έως το 2024 – βρίσκει τώρα το έδαφος πιο πρόσφορο.

Ο χάρτης προς μία ποδηλατική γαλλική κουλτούρα υπάρχει και έχει μελετηθεί. Χρειάζεται απλώς πιο γρήγορο πετάλι.

Καθώς «χτίζεται» το σκηνικό των μελλοντικών μετακινήσεων σε διάφορες πόλεις ανά τον κόσμο, οφείλουμε, όπως αρμόζει σε κάθε πρόβα, να δώσουμε το 100% μας!