Οι 17 ανήκουν στην Ευρώπη
Με το ποδήλατο να αναπτύσσεται σε όλο τον πλανήτη, οι πόλεις – οι άλλες όχι οι δικές μας – έχουν φτάσει στο σημείο να ανταγωνίζονται η μία την άλλη για το ποια είναι πιο φιλική απέναντι στο ποδήλατο.
Με βάση τον ανταγωνισμό αυτό, ανακοινώθηκε πρόσφατα ο πίνακας με τις πιο φιλικές στο ποδήλατο πόλεις.
Αρκετές από αυτές δε μας ξάφνιασαν αλλά δεν μπορέσαμε παρά να χαρούμε βλέποντας στη λίστα πόλεις και των ΗΠΑ, οι οποίες ως τώρα ήταν παραδομένες στο αυτοκίνητο.
Κοπεγχάγη, Δανία
Για πρώτη χρονιά, η Κοπεγχάγη παίρνει την πρώτη θέση και αφήνει πίσω της το Άμστερνταμ, μετά από τουλάχιστον δύο δεκαετίες που κρατάει την πρώτη θέση. Όσον αφορά στον πολεοδομικό της σχεδιασμό, η πρωτεύουσα της Δανίας είναι ασυναγώνιστη, επενδύοντας συνεχώς στην ποδηλασία ως μέσο μεταφοράς. Μία από τις πιο διάσημες εγκαταστάσεις, φιλικές προς τα ποδήλατα, είναι η Cykelslangen το γνωστό μας φίδι – μία υπερυψωμένη γέφυρα που διασχίζει το λιμάνι. Αυτή όμως είναι η τελευταία σε μια σειρά από επεμβάσεις που ως στόχο έχουν να κάνουν την πόλη φιλική και ασφαλή για τους ποδηλάτες, σε βαθμό που το 45% των μετακινήσεων πλέον γίνεται καθημερινά με το ποδήλατο.
Δεν είναι άλλωστε τυχαίο το γεγονός πως η Κοπεγχάγη ήρθε πρώτη στη λίστα των φιλικών προς το ποδήλατο πόλεων.
Άμστερνταμ, Ολλανδία
Έχοντας δεχτεί κριτική για την επιμονή της πόλης στη διατήρηση του status quo, το Άμστερνταμ είναι ωστόσο μία από τις πιο φιλικές πόλεις προς το ποδήλατο, στον κόσμο.
Τα στοιχεία που καταγράφηκαν το 2012 εκτιμούν ότι πάνω από το 60% των μεταφορών γίνονται με ποδήλατο και το 40% των μετακινήσεων γίνεται με ποδήλατο στην ευρύτερη περιοχή. Δυστυχώς όμως οι άνθρωποι της Copeghagenize πιστεύουν ότι η καινοτομία της πόλης έχει σταματήσει προς το παρόν, παρά το συντριπτικό αριθμό ποδηλάτων.
Ουτρέχτη, Ολλανδία
Παγκόσμιος ηγέτης στις μικρότερες πόλεις, η Ουτρέχτη, ακολουθεί το ολλανδικό μοντέλο όταν πρόκειται για τον εκσυγχρονισμό μίας κοινωνίας προς το ποδήλατο. Επί του παρόντος έχει έναν επαναστατικό χώρο στάθμευσης για ποδήλατα, στον οποίο μπορούν να σταθμεύσουν με ασφάλεια 12.500 ποδήλατα. Ωστόσο μεγάλα τμήματα της πόλης που είναι λιθόστρωτα παραμένουν το αδύνατό της σημείο.
Στρασβούργο, Γαλλία
Παρά το γεγονός ότι η γαλλική πόλη συμμετέχει για πρώτη φορά στις 20 καλύτερες πόλεις, το ποδήλατο είναι συνήθως ο πιο γρήγορος και ευχάριστος τρόπος για να κάνεις το γύρο της. Η πόλη έχει 536 χλμ ποδηλατικών διαδρομών και ένα εύχρηστο πρόγραμμα κοινόχρηστων ποδηλάτων για κατοίκους και επισκέπτες της πόλης. Το πρόγραμμα είναι το γνωστό Velhop και σας επιτρέπει να πάρετε τα ποδήλατα από τους σταθμούς υποδοχής και να προσαρμόσετε ακόμα και καρεκλάκια για παιδιά ή καλαθάκια.
Αϊτχόβεν, Ολλανδία
Το Αϊντχόβεν είναι ένα κλασικό παράδειγμα μιας πόλης, που έχει το ποδήλατο ως βασικό μέσο μετακίνησης. Αλλά αυτό που είναι καινοτόμο σε αυτήν την πόλη είναι η προσθήκη μιας γέφυρας, η οποία αιωρείται πάνω από την πόλη και έχει από κάτω έναν τεράστιο αυτοκινητόδρομο. Οι τουρίστες είναι σε θέση να διακρίνουν από χιλιόμετρα μακριά, όπως και τον φωτεινό λευκό πύργο, με 70 μέτρα ύψος που είναι φωτισμένος το βράδυ ώστε να δώσει περαιτέρω έμφαση στο «πλωτό αποτέλεσμα».
Μάλμο, Σουηδία
Η τρίτη μεγαλύτερη πόλη της Σουηδίας, το Μάλμο, βρίσκεται σε ιδανική τοποθεσία στην πιο φιλικά ποδηλατική περιοχή της χώρας. Παραμένοντας πιστή στις ρίζες της, η πόλη έχει υλοποιήσει έναν εκτεταμένο χώρο στάθμευσης ποδηλάτων στο κεντρικό σιδηροδρομικό σταθμό και είναι γνωστός για την προώθηση της χρήσης του κράνους. Από το 2013 πολλά από τα δημοτικά έργα συνέχισαν να επικεντρώνονται σε επενδύσεις που αφορούν την αποκατάσταση του ποδηλάτου ως μέρος του αστικού τοπίου, που προορίζεται για να ελαχιστοποιηθεί η μετακίνηση με το αυτοκίνητο.
Ναντ, Γαλλία
Ένα μοναδικό παράδειγμα στη δυτική Γαλλία, είναι η Ναντ. Προτεραιότητά της έχει παραμείνει η προσπάθεια να παραμείνει στην ήπια κυκλοφορία που καθιστά την ποδηλασία ως πιο ελκυστική επιλογή. Κατά μήκος της κεντρικής λεωφόρου, για παράδειγμα, ο δρόμος είναι σχεδόν χωρίς αυτοκίνητα, με την ελπίδα να ενθαρρύνει έναν εναλλακτικό τρόπο μεταφοράς.
Μπορντό, Γαλλία
Οι επενδύσεις σε έργα υποδομής τα τελευταία χρόνια, τα οποία αφορούν αποκλειστικά στο ποδήλατο, έχουν δώσει στην πόλη μία ώθηση να γίνει πολύ φιλική απέναντι στο ποδήλατο, καθώς και στο τραμ έτσι ώστε να μειωθούν σημαντικά τα αυτοκίνητα στους δρόμους. Και με τόσους λόφους και αμπελώνες πολλοί είναι εκείνοι που προτιμούν τη βόλτα με ποδήλατο παρά με αυτοκίνητο.
Αμβέρσα, Βέλγιο
Είναι η καλύτερη πόλη στο Βέλγιο για ποδηλασία. Έχει σαφώς επηρεαστεί από τις Κάτω Χώρες κατά μήκος των συνόρων. Υπάρχει ένας μεγάλος χώρος στάθμευσης, καθώς στάθμευση υπάρχει και στο σιδηροδρομικό σταθμό. Η υποδομή της πόλης είναι υψηλή και οι πολίτες όλων των ηλικιών φαίνεται να την εκμεταλλεύονται όσο περισσότερο μπορούνε.
Σεβίλλη, Ισπανία
Αν και κάποτε υπήρχε τεράστια ώθηση αφιερωμένη στην προώθηση της αστικής ποδηλασίας στην ισπανική πόλη, ο ενθουσιασμός έχει μειωθεί. Παρ’ ολα αυτά, μία μεγάλη προσπάθεια για το ποδήλατο εισήχθη σε ένα ευρύ δίκτυο υποδομών που είναι φτιαγμένο με βάση το ποδήλατο. Η υπόλοιπη περιοχή της Ανδαλουσίας φαίνεται επίσης να επηρεάζεται από τη Σεβίλλη με τις ελπίδες να ξεδιπλώσει ένα εντυπωσιακό περιφερειακό δίκτυο ποδηλασίας.
Οι υπόλοιπες από τις 20 πόλεις είναι: Η Μπαρτσελόνα, το Βερολίνο, η Λιουμπλιάνα, το Μπουένος Αϊρες, το Δουβλίνο, η Βιέννη, το Παρίσι, η Μινεάπολη, το Αμβούργο και το Μόντρεαλ.
Πηγή: MΒike