Εξαίρεση - υπό όρους - από κόκκινο φανάρι για ποδηλάτες, υποστηρίζει νέα μελέτη από τη Λυών.
Στόχος η εναρμονισμένη ροή των ποδηλάτων στην κυκλοφορία τους μέσα στην πόλη.
Μια νέα γαλλική μελέτη επιβεβαιώνει ότι αν επιτραπεί – ΥΠΟ ΟΡΟΥΣ – η διέλευση των ποδηλατών με κόκκινο φανάρι, θα βελτιωθεί η ροή της κυκλοφορίας των ποδηλάτων χωρίς να μπαίνει σε κίνδυνο η οδική ασφάλεια. Ωστόσο, υπάρχει ανάγκη βελτίωσης της ευαισθητοποίησης και της κατανόησης των σημάτων κυκλοφορίας από πλευράς κοινού – ένα σοβαρό θέμα, στο οποίο εστιάζει η ομάδα εμπειρογνωμόνων της Οικονομικής Επιτροπήςτων Ηνωμένων Εθνών για την Ευρώπη (ΟΕΕ/ΟΗΕ – UNECE) που ασχολείται με τις υποδομές για το ποδήλατο.
Πειράματα (χωρίς θύματα) στη Λυών!
Τον Ιούνιο του 2023, η CEREMA – ένας γαλλικός δημόσιος φορέας που στελεχώνεται από τεχνικούς και εμπειρογνώμονες προκειμένου να μελετά και να παρέχει τεχνική υποστήριξη για τις δημόσιες πολιτικές που αφορούν στην κινητικότητα, τον χωροταξικό σχεδιασμό και το περιβάλλον – δημοσίευσε μια μελέτη για την υπό όρους διέλευση των ποδηλατών με κόκκινο φανάρι. Αυτή η μελέτη διεξήχθη στην ευρύτερη μητροπολιτική περιοχή της Λυών (Γαλλία).
Στο πλαίσιο του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας της Λυών για την προώθηση της ποδηλασίας, τοποθετήθηκαν πάνελ M12 και σήματα R19 που επιτρέπουν στους ποδηλάτες να περνούν με κόκκινο φανάρι υπό ορισμένες συνθήκες, για να διευκολυνθεί η διέλευσή τους στις διασταυρώσεις. Με σκοπό την επέκταση της χρήσης αυτών των σημάτων σε ολόκληρη την πόλη, η μελέτη αυτή αξιολογεί την αποτελεσματικότητά τους και τον αντίκτυπό τους στην ασφάλεια, ειδικά στις διασταυρώσεις με γραμμές τραμ.
Πώς λειτουργεί;
Τι είναι το πάνελ M12;
«Το πάνελ M12 επιτρέπει στους ποδηλάτες να περάσουν με κόκκινο φανάρι για να κινηθούν προς την κατεύθυνση ή τις κατευθύνσεις που υποδεικνύονται στον πίνακα στην πρώτη διασταύρωση, αφού πρώτα δώσουν προτεραιότητα στους άλλους χρήστες του δρόμου, ιδιαίτερα τους πεζούς.
Ο πίνακας εγκρίθηκε για πρώτη φορά το 2012 για δεξιές στροφές ή για κίνηση ευθεία μπροστά σε διασταυρώσεις τύπου Τ και το 2015 για άλλες κατευθύνσεις, αναφέρει η μελέτη της CEREMA.»
Για να το κατανοήσετε καλύτερα, μπορείτε να παρακολουθήσετε το σχετικό βίντεο από τη CEREMA.
Τι είναι το σήμα R19;
«Το σήμα R19, που σχεδιάστηκε επίσης για ποδηλάτες, είναι ένα σήμα υπό όρους εξουσιοδότησης διέλευσης. Είναι ένα κίτρινο φανάρι που αναβοσβήνει, με ένα εικονίδιο ποδηλάτου και ένα βέλος που υποδεικνύει τις επιτρεπόμενες κατευθύνσεις. Από το 2012, αυτό το σήμα επιτρέπει στους ποδηλάτες να περνούν με κόκκινο φανάρι ακολουθώντας την/τις υποδεικνυόμενη κατεύθυνση/εις, υπό την προϋπόθεση ότι παραχωρούν προτεραιότητα στους άλλους χρήστες του δρόμου, συνεχίζει η μελέτη από την CEREMA.
Το ειδικό αυτό σήμα προορίζεται κυρίως για διασταυρώσεις όπου οι υπάρχουσες φάσεις των φαναριών δεν εξυπηρετούν τους ποδηλάτες. Στο πείραμα, το R19 χρησιμοποιήθηκε σε διασταυρώσεις με τραμ, όπου υπάρχουν ειδικές φάσεις σηματοδότησης.»
Τα αποτελέσματα
Η ανάλυση σύγκρινε τη συμπεριφορά των ποδηλατών σε 10 διασταυρώσεις με διαφορετικά χαρακτηριστικά και κατά τη διάρκεια τριών ξεχωριστών περιόδων: (πριν από την εγκατάσταση των πάνελ και των σημάτων, λίγο μετά την εγκατάστασή τους, και, 6 μήνες μετά την εγκατάσταση). Η αξιολόγηση περιλάμβανε ανάλυση βίντεο, έρευνες με απευθείας επικοινωνία με ποδηλάτες επί τόπου και δείκτες οδικής ασφάλειας.
Αυτό που έδειξε, λοιπόν, η μελέτη είναι ότι χρειάζεται να δοθεί ιδιαίτερη σημασία για να βελτιωθεί ο τρόπος με τον οποίο αντιλαμβάνονται και κατανοούν την σήμανση οι χρήστες του δρόμου! Τα ποσοστά εντοπισμού σήμανσης είναι σχετικά χαμηλά, γύρω στο 50%, αλλά και η κατανόησή της είναι εξίσου χαμηλή, με μόνο 60% για το πάνελ M12 και 32% για το σήμα R19. Σύμφωνα με την CEREMA, υπάρχει σημαντικό περιθώριο βελτίωσης και είναι απαραίτητη η καλύτερη επικοινωνία και εκπαίδευση των χρηστών για την κατανόηση αυτών των σημάτων.
Η CEREMA σημειώνει επίσης ότι τα M12 και τα R19 ενισχύουν ουσιαστικά τις ήδη υπάρχουσες συμπεριφορές. Ειδικά τα M12 απλώς τυποποιούν τη συμπεριφορά των ποδηλατών σε σημεία που έτσι κι αλλιώς περνούσαν με κόκκινο, κρίνοντας πως αυτό ήταν το ασφαλέστερο γι αυτούς.
Το σήμα R19 φαίνεται να έχει θετική επίδραση στη συμπεριφορά των ποδηλατών, ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια παράλληλων φάσεων με την κυκλοφορία του τραμ ή σε σημεία με μεταβατικά περάσματα, χωρίς να παρατηρείται αύξηση παραβάσεων σε διαβάσεις με σαφή απαγόρευση διέλευσης. Συνεπώς, η CEREMA προτείνει την περαιτέρω προώθηση της χρήσης αυτής της σηματοδότησης για τη βελτίωση της ροής της κυκλοφορίας των ποδηλάτων.
Όσον αφορά την ασφάλεια, δεν παρατηρήθηκε σημαντική αλλαγή μετά την εγκατάσταση των σημάτων. Ωστόσο, σημειώνεται ότι με ανοιχτό το ενδεχόμενο για αύξηση του μεριδίου των ενεργών τρόπων μετακίνησης, είναι απαραίτητο να παραμένουμε σε επιφυλακή και να προσαρμόζουμε τη σήμανση σύμφωνα με τις μελλοντικές ροές κυκλοφορίας και το πως αυτές θα διαμορφωθούν.
Τέλος, η CEREMA δεν παρατήρησε αύξηση των ατυχημάτων μετά την εγκατάσταση της σήμανσης. Ωστόσο, προειδοποιεί ότι αυτό μπορεί να αλλάξει με την αύξηση του μεριδίου των ποδηλάτων. «Φαίνεται, λοιπόν, πως το πιο σωστό – αναφέρει η μελέτη – είναι να συνεχιστεί η παρακολούθηση της συμπεριφοράς των ποδηλατών, ώστε να προσαρμόζεται η σήμανση σύμφωνα με τις μελλοντικές ροές κυκλοφορίας.»
Μαθήματα από άλλες πόλεις
Στην Αυστρία, η πόλη της Βιέννης επιτρέπει πλέον στους ποδηλάτες να στρίβουν δεξιά με κόκκινο φανάρι σε περισσότερα από 300 σημεία. Θετικά αποτελέσματα από την εισαγωγή μιας παρόμοιας λύσης στη Γερμανία παρουσιάστηκαν στο τελευταίο Διεθνές Συνέδριο για την Ασφάλεια των Ποδηλατών.
Το Βέλγιο, το οποίο επιτρέπει στους ποδηλάτες να στρίβουν δεξιά με κόκκινο φανάρι ή να προχωρούν ευθεία σε διασταυρώσεις τύπου Τ εδώ και πολύ καιρό, πρόσφατα επέκτεινε το σύνολο της σηματοδότησης για να προσφέρει και άλλες εξαιρέσεις για τους ποδηλάτες, ακολουθώντας το γαλλικό παράδειγμα.
Η Ομάδα Εμπειρογνωμόνων της Οικονομικής Επιτροπής των Ηνωμένων Εθνών για την Ευρώπη για τις υποδομές για το ποδήλατο έχει προτείνει η ειδική αυτή σηματοδότηση που επιτρέπει εξαίρεση από φανάρια για ποδηλάτες θα πρέπει να συμπεριληφθεί στη διεθνή Σύμβαση για τα Σήματα και τους Σηματοδότες Οδικής Κυκλοφορίας. Αυτό θα βοηθούσε στην εναρμόνιση της σήμανσης που χρησιμοποιείται σε διαφορετικές χώρες και θα βελτίωνε την αναγνωρισιμότητα τέτοιου είδους λύσεων.
© Copyright Cities for Cycling 2023, All Rights Reserved