Skip to content
Home » Τι συμβάινει με την οδική ασφάλεια; Ποιος φταίει τελικά;

Τι συμβάινει με την οδική ασφάλεια; Ποιος φταίει τελικά;

Επιθετική οδήγηση, παραβίαση του ορίου ταχύτητας και διάσπαση προσοχής προκαλούν χιλιάδες θανάτους στους δρόμους

Σύμφωνα με την πρόσφατη έρευνα του AAA Foundation στις ΗΠΑ, η υπερβολική ταχύτητα – υπό την έννοια της παραβίασης του ορίου ταχύτητας – η επιθετική οδήγηση αλλά και η διάσπαση της προσοχής εξαιτίας τηλεφωνημάτων, μηνυμάτων ή και email – αποτελούν αιτία θανάτου δεκάδων χιλιάδων κάθε χρόνο.

Περισσότερο από το 27% των συμμετεχόντων στην έρευνα παραδέχτηκαν πως τις τελευταίες 30 ημέρες έχουν στείλει τουλάχιστον ένα email ενώ οδηγούσαν! Πάνω από 13% δηλώνουν πως ξεπερνάνε τα όρια ταχύτητας κατά τουλάχιστον 25 χλμ/ώρα σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας.
Οι περισσότεροι από τους συμμετέχοντες δηλώσαν πως έχουν κινδυνέψει εξαιτίας επιθετικής συμπεριφοράς παρόλο που η πλειοψηφία δήλωσε πως έχουν επιδείξει την ίδια συμπεριφορά τουλάχιστον μία φορά τις τελευταίες 30 ημέρες.

Το 2023, περίπου 41.000 άτομα πέθαναν στους δρόμους στις ΗΠΑ, ανάμεσά τους 7.300 πεζοί και πάνω από 1.100 ποδηλάτες!

«Η μείωση της επικίνδυνης οδήγησης και, αντίστροφα, η ενθάρρυνση της ασφαλούς οδήγησης αποτελούν σημαντικές συμβολές στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας», σύμφωνα με το Ίδρυμα AAA. «Ωστόσο, η αλλαγή της συμπεριφοράς είναι μια δύσκολη πρόκληση.» Η έκθεση επισημαίνει ότι η δημογραφία, η προσωπικότητα και οι εμπειρίες οδήγησης διαμορφώνουν τις συμπεριφορές των οδηγών, όπως και οι συνήθειες που αναπτύσσουν οι οδηγοί με την πάροδο των χρόνων.

Οι πιο αφηρημένοι και επιθετικοί οδηγοί συνήθως είναι νεότεροι ενήλικες που ζουν σε μητροπολιτικές περιοχές και οδηγούν σχεδόν καθημερινά, σύμφωνα με την έκθεση.
Κάτι που οδηγεί στο συμπέρασμα και πως η καθημερινή οδήγηση προκαλεί εκνευρισμό! Και μεταξύ μας, λογικό είναι…
Παρόλο που οδηγούν νεότερα οχήματα με ενισχυμένα χαρακτηριστικά ασφάλειας, οι οδηγοί αυτοί ανέφεραν ότι είχαν εμπλακεί σε τουλάχιστον ένα τροχαίο ατύχημα τα τελευταία δύο χρόνια.

Οι οδηγοί που η έκθεση θεωρεί ως τους πιο ασφαλείς είναι κυρίως γυναίκες ηλικίας 60 έως 74 ετών που οδηγούν δύο ή λιγότερες ημέρες την εβδομάδα.

Οι παντρεμένοι άνδρες με πτυχίο πανεπιστημιακής εκπαίδευσης που ζουν στις βορειοανατολικές πολιτείες των ΗΠΑ ήταν πιο πιθανό να εμφανίσουν συμπεριφορές υπερβολικής ταχύτητας, ενώ γυναίκες ηλικίας 40 έως 59 ετών που ζουν εκτός μητροπολιτικών περιοχών στον Νότο ήταν πιο πιθανό να οδηγούν αφηρημένες.

Σύμφωνα με το Ίδρυμα AAA, οι ασφαλείς οδηγοί και οι επικίνδυνοι οδηγοί «μοιράζονται μια παρόμοια αδιαφορία για τις πιθανές συνέπειες των πράξεών τους.»

Ειδικά για την αύξηση των θανάτων πεζών, που πλέον αποτελούν το 1/6 των τροχαίων περιστατικών, οι ειδικοί συμφωνούν πως οφείλονται στην επιθετική οδήγηση, την διάσπαση προσοχής των οδηγών από άλλους παράγοντες και την έλλειψη αστυνόμευσης.

Το αποτέλεσμα; Περισσότεροι από 20 πολίτες σκοτώνονται καθημερινά στους δρόμους των ΗΠΑ. Και όχι, ειλικρινά, δεν… φταίνε οι ίδιοι οι πεζοί γι’ αυτό! Σκοτώνονται από επιθετική συμπεριφορά, υψηλές ταχύτητες και την αφηρημάδα των οδηγών αυτοκινήτων που εκείνη την ώρα μπορεί να μιλάνε στο τηλέφωνο ή ακόμα και να… στέλνουν email!

Τι κάνουν οι πόλεις γι’ αυτό;

Η σύντομη απάντηση είναι τίποτα. Ή μάλλον, για να μην είμαστε άδικοι, το συζητάνε!  Και κάθε μέρα παραπάνω που διαρκούν οι συζητήσεις, 20 πεζοί χάνουν την ζωή τους και περίπου 100 οδηγοί αυτοκινήτων. Κάθε μέρα. Aν δούμε τους αριθμούς αυτούς σε παγκόσμιο επίπεδο, σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας πάνω από 1.2 εκατομμύρια πολίτες πεθαίνουν στο δρόμο κάθε χρόνο ενώ μερικά εκατομμύρια ακόμη υποφέρουν από σοβαρούς τραυματισμούς που επηρεάζουν την υπόλοιπη ζωή τους.

Eιδικά στην Ευρώπη, 20.400 πολίτες έχασαν την ζωή τους εξαιτίας τροχαίου το 2023, κάτι που σημαίνει 1% μείωση σε σχέση με το 2022. Δηλαδή κάτι σαν 46 θάνατοι ανά 1 εκ. κατοίκων.

Η Σουηδία και η Δανία παραμένουν από τις πιο ασφαλείς χώρες με περίπου 22 και 26 θανάτους ανά εκατομμύριο αντίστοιχα, ενώ η Βουλγαρία και η Ρουμανία παρουσιάζουν τα υψηλότερα ποσοστά με 82 και 81 θανάτους ανά εκατομμύριο αντίστοιχα.

Στην Ελλάδα, ο αριθμός αυτός άγγιξε τους 61 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκων, δηλαδή συνολικά 637 συμπολίτες μας έχασαν την ζωή τους στον δρόμο το 2023!
Παρόλο που σε σχέση με προηγούμενες χρονιές ο αριθμός αυτός είναι ελάχιστα μικρότερος (-3%) είναι σημαντικά μικρότερος από το μέσο όρο των ετών 2017 – 2019, δηλαδή -10%.

Στοιχεία

Την επόμενη φορά που θα αποφασίσουμε να οδηγήσουμε επιθετικά γιατί, ρε παιδί μου, μας εκνεύρισε εκείνος ο «βλάκας» στο δρόμο, να το… πατήσουμε λίγο παραπάνω το γκάζι γιατί εμείς, όπως και να το κάνεις, είμαστε καλοί οδηγοί ή να στείλουμε εκείνο το μήνυμα ότι δεν θα αργήσουμε στο ραντεβού, ας σκεφτούμε ότι όλα τα παραπάνω μπορεί να γίνουμε εμείς η αιτία να χάσουν την ζωή τους οι σχεδόν 2 συμπολίτες μας που σκοτώνονται στους ελληνικούς δρόμους κάθε μέρα!

Τηλέφωνο

(0030) 210 2016500

e-mail

info@citiesforcycling.gr

Διεύθυνση

Ψυχάρη 45, Αθήνα

Ακολουθήστε μας

© Copyright Cities for Cycling 2023, All Rights Reserved